انواع گریس ها بر حسب پایه غلیظ کننده :

1-گریس صابون ساده :

تهیه شده با صابون های کلسیم ، سدیم ، لیتیم و آلومینیوم

الف) گریس صابون کلسیم (پایه آهکی) : پایدار در برابر آب ، با حداکثر دمای کارکرد در حدود 80 درجه سانتی گراد ، موراد مصرف گسترده ای دارد به ویژه در روانکاری شاسی خودروها و صنایع فولاد (roll necks) .

ب) گریس صابون سدیم (پایه سودا) : مقاوم در دماهای بالا اما ناپایدار در برابر رطوبت و آب است . از آنجا که در حرکت دورانی سریع دستگاه ها ، پایداری این گریس ها زیاد و ثابت است . از آنها برای روانکاری یاتاقان های توپی و غلطکی استفاده می شود . در بعضی درجات NIGIگریس های سدیم به عنوان آب بندهای دایمی در یاتاقانهای اصطکاک (روانکاری طولانی مدت) کاربرد دارند .

ج) گریس صابون آلومینیوم : به صورت گریس نیمه مایع کاربرد دارد و دارای خواص ویژه ای است و وقتی نیاز به خاصیت چسبندگی بالا وجود دارد ، گریس آلومینیومی توصیه می شود . دیگر خواص این گریس ها مشابه گریس کلسیمی است و در صورتی که از روغن پایه شفاف استفاده گردد . گریس آلومینیومی شفاف و بی رنگ به دست می آید . اما به دلیل قیمت بالای آن معمولاً گریسهای کلسیمی را به عنوان بهترین جایگزین می توان استفاده نمود .

د) گریس صابون لیتیم : این گریس ها دارای ترکیبی از ویژگی های خوب در دمای بالا و مقاومت در برابر آب هستند و به عنوان گریس های چند منظوره کاربردهای فراوانی دارند ، در صورتی که با استئارت هیدروکسیدلیتیم تولید شده باشند ، برای مصارف گوناگون صنعتی و روانکاری در خودرو بهترین گریس ها هستند .

2- گریس های صابون مخلوط :

ماده غلیظ کننده بعضی از گریس ها شامل چند نوع صابون فلزی است که دارای ترکیبی از خواص آن صابون ها است (از نظر هزینه نیز ترکیب دو نوع صابون مقرون به صرفه است) .
مثلاً گریسی که با صابون سدیم و صابون کلسیم تهیه می شود ، ترکیبی از خاصیت ضد آب (صابون کلسیم) و پایداری در حرارت بالا (صابون سدیم) را داراست ، شایان ذکر است که ترکیب این خواص به میزان مورد انتظار از هر یک از اجزاء آن نیست بنابراین چنین گریسی برای شرایط معتدل کار در حضور آب دماهای بالا کاربرد دارد .

3-گریس کمپلکس صابون :

بعضی از گریس ها با پایه غلیظ ننده ای شامل کمپلکس صابون ، تشکیل شده از صابون ساده به اضافه نمکی از یک اسید با وزن ملکولی پایین تا متوسط ، تولید می شوند در نتیجه ترکیب صابون و نمک ، الیافی در ساختار گریس شکل می گیرد که خواص ویژه ای در گریس ایجاد می کند .
مثلاً گریس های کمپلکس صابون کلسیم یا آلومینیوم در مقایسه با گریس صابون ساده همان فلزات ، نقطه قطره شدن بسیار بالایی دارند و همچنین گریس کمپلکس صابون لیتیم نیز اضافه بر نقطه قطره شدن بسیار بالا ، پایداری مکانیکی و حرارتی بی نهایت خوبی دارد .

4-گریس های غیر صابونی :

گریس های حاوی ماده غلیظ کننده غیر صابونی معمولاً با سیلیکاژل ، پلی اوره ، بنتون ، گرافیک و خاک رنگبر اصلاح شده ، تولید می شوند . این دسته از گریس ها معمولاً نقطه قطره شدن بالا داشته و بعضی از آنها ترکیبی از پایداری دمایی و خواص مطلوب گریس ها را دارند .
البته اکثراً قیمت تمام شده این گریس بیشتر از گریس های صابونی است که بسته به موارد مصرف ، قیمت بالاتر با کارآیی بهتر و طولانی مدت جبران می شود .

مطالب مرتبط